منو

امام سجاد (ع) در کلام معصومین

امام محمد باقر(ع) می فرماید:

پدرم حضرت سجاد (ع) نعمتی از نعم الهی را یاد نکرد مگر این که سجده آورد ، آیه ای از قرآن که در آن مسئله سجده بود قرائت نکرد مگر همراهش به سجده آمد. رنجی از او برطرف نگشت مگر اینکه به خاطر آن سجده کرد و از نماز فارغ نشد جز این که آن را به سجده پیوند داد و موفق به اصلاح اختلاف بین دو نفر نگشت مگر این...

A+ A A-

امروز باید بر مفاهیم و تفسیرهای صحیفه سجادیه تکیه شود

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 947

خبرگزاری شبستان: آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صحیفه سجادیه دریایی است، گفت: امروز باید بر مفاهیم و تفسیرهای صحیفه سجادیه تکیه شود و ترجمه ای روان برای آن منتشر شود تا کسانی که قصد حفظ صحیفه سجادیه را دارند، بتوانند به راحتی حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان عصر  امروز (17 شهریور) در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، عنوان کرد: تداوم پنج ساله کنگره امام سجاد (ع) بسیار ارزنده است و از نظر وسعت محل برگزاری که توسعه می‌کند و روبه جلو است، از امتیازات مهم این کنگره است.

 

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت :بزرگداشت ائمه معصومین (ع) برای ما از چند جهت باعث افتخار است، چون با آنان آشنایی بیشتر پیدا می‌کنیم، همچنین می‌توانیم با آثار آنها بیشتر آشنا شویم.

 

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: در مورد امام سجاد (ع) چهار موضوع است که باید پررنگ شود که یکی از آنها صحیفه سجادیه است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: ما پس از تفسیر قرآن کریم و پرداختن به نهج البلاغه به این فکر افتادیم که به تفسیر صحیفه سجادیه بپرداریم و جلد اول آن منتشر و جلد دوم در حال تدوین است و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: هر چه جلو می‌رویم، عظمت صحیفه سجادیه در نظر ما بیشتر می‌شود، رساله حقوق امام سجاد (ع) یکی دیگر از آثار این امام بزرگوار است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

 

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: خطبه امام سجاد (ع) در شام از خطبه‌های بسیار پرمعنی است و سومین موضوع درباره امام سجاد (ع) است که باید در کنگره بین المللی امام سجاد (ع) مورد توجه ویژه ای قرار گیرد، همچنین اشعار فرزدق از دیگر مطالبی است که در این کنگره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان این که صحیفه سجادیه دریایی است، گفت: امروز باید بر مفاهیم و تفسیرهای صحیفه سجادیه تکیه شود و امید است که بتوانیم تفسیر صحیفه سجادیه را به آخر برسانیم و ترجمه ای روان برای آن منتشر شود تا کسانی که قصد حفظ صحیفه سجادیه را دارند، بتوانند به راحتی حفظ کنند.

 

مرجع تقلید شیعیان با بیان این که از بحث‌های تکراری در کنگره‌ها باید خودداری شود، عنوان کرد: اصحاب امام سجاد (ع)، فرزندان امام سجاد (ع)، سخنان امام سجاد (ع) و ... از موضوعاتی هستند که در همایش‌های مختلف به آنها پرداخته شده است و در کنگره‌های بعدی امام سجاد (ع) باید مطالب جدیدی مورد بررسی قرار گیرد.  

 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که سرفصل‌ها در مقاله نویسی باید بیان شود، افزود: رساله حقوق امام سجاد (ع) سرشار از مضامین است که می‌توان به صورت مفصل به هر یک از سرفصل‌های آن پرداخت.

 

وی اظهار داشت: کسانی که سرفصل‌ها را در اختیار افراد می‌گذارند، نصف راه را رفتند و نصف دیگر راه را دیگران می‌توانند هموار کنند.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در استان هرمزگان کار ارزنده ای است و به ویژه این که در استان هرمزگان برادران اهل سنت حضور دارند، می‌توان از ظرفیت آنها در کنگره استفاده کرد.

 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صحیفه سجادیه زبور آل محمد است، گفت: صحیفه سجادیه سرمایه عظیمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در کنگره بین المللی امام سجاد (ع) که در استان هرمزگان برگزار می‌شود می‌توان از ظرفیت علمای اهل سنت استفاده کرد.

 

وی تأکید کرد: برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد (ع) ذخیره ای برای یوم المعاد شماست و شما می‌توانید به عنوان خدمت در میزان اعمال خود قرار دهید که مایه برکت و نجات خواهد بود، همچنین برکات این کار در دنیا مشاهده خواهد شد.

 

 

یادآور می‌شود که ششمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در روز 6 آبان مصادف با 25 محرم در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

 

بخشی از ادعیه امام سجاد(ع) به منزله تفسیر دعای نورانی عرفه سیدالشهدا(ع) است

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 929

خبرگزاری شبستان: آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید گفت: بخشی از ادعیه امام سجاد(ع) به منزله تفسیر دعای نورانی عرفه سیدالشهدا(ع) است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از هرمزگان؛ متن پیام ‌آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی که به نخستین همایش ملی انوار عرفانی اخلاقی امام سجاد (ع) ارسال شده است بدین شرح است:


وجود مبارک امام سجاد (ع) از آنجا که خودشان از نزدیک شاهد صحنه‌های فراوانی بودند از چند منظر، هم نظام هستی و هم نظام دینی و حکومت اسلامی را برای ما تشریح کردند، لذا آنچه در مناجات شعبانیه وجود مبارک حضرت امیر (ع) آمده و همچنین در دعای نورانی عرفه امام حسین (ع) آمده وجود مبارک امام سجاد به منزله مفسر و شارح این مناجات‌ها و ادعیه، صحیفه سجادیه را سامان بخشید، بسیاری از بیانات نورانی آن حضرت در صحیفه سجادیه به برکت تفسیر و شرح آن مناجات شعبانیه است و بخشی از ادعیه آن حضرت به منزله تفسیر دعای نورانی عرفه سیدالشهدا (ع) است.

 

در ادامه این پیام که به صورت تصویری ارسال شده بود آمده است: نمونه اهتمام آن حضرت به تشکیل حکومت و نظام اسلامی همان است که در دعای عرفه امام حسین (ع) آمده و در دعای عرفه خود امام سجاد استوجود مبارک سالار شهیدان در آستانه مراسم سوگ و ماتم آن حضرتیم در دعای عرفه معروف خودشان به خدا عرض می‌کنند پروردگارا! تو را شکر که مرا قبلا به دنیا نیاوردی... و در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیّت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حکومت الهی سامان یافت و مرا در حکومت اسلامی و نظام اسلامی به دنیا آوردی من شاکر این نعمتم.

 

این پیام این گونه ادامه پیدا کرده است: همین مضمون که در دعای عرفه امام حسین(ع) است در دعای عرفه وجود مبارک امام سجاد (ع) آمده عرض می‌کند خدایا! برای هر عصر و مصری یک امامی است و حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده که امام‌شناس باشم در مسیر امام حرکت کنم او را دعا کنم او را تأیید کنم. این اهتمام آن حضرت به یک نظام اداری و حکومت دینی بود اینکه شما می‌بینید برکاتی در آن منطقه شما بعد از پیروزی انقلاب سامان پذیرفت که قبل از پیروزی انقلاب سابقه نداشت به برکت همین نظام اسلامی و حکومت دینی است این مطلب اول که وظیفه همه ما مخصوصا مردم بزرگ و بزرگوار استان شما این است که نسبت به نظام اسلامی و حکومت دینی حق‌شناس باشیم و قدردان.

 

این پیام می‌‌افزاید: ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت که نظام هستی را بشناسیم جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی کنیم و با سامان‌ یافتن این مثلث وظیفه خود را انجام دهیم. عده زیادی بر این باورند که این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می‌گردد و هر کاری علّتی دارد و خدای سبحان سرآغاز این علت است سلسله جنبان این علت است اولین علت اوست بقیه علل و اسباب بعدی‌اند و واقعاً بر اساس نظام علی در جهان تکوین به بعضی از امور می‌نگرند و همان تفکر جهان‌بینی در مسائل اخلاقی، سیاسی، اجتماعی اینها اثرگذار بود و هست یعنی گاهی کار را به دیگری واگذار می‌کنند او را به عنوان علت قریب می‌شناسند گاهی نیازی دارند به کسی مراجعه می‌کنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سبب قریب کمک می‌طلبند او را سبب می‌دانند گر چه مسبب همه اسباب خداست.

 

در ادامه این پیام آمده است: این مسئله از نظر موحدان جهانی تقریبا یک نگاه عقلی و میانی است ولی همان طوری که شما در همایش‌تان و برنامه‌ها و محورهای همایش‌تان مسائل عرفان صادق را مطرح کردید وجود مبارک امام سجاد مانند سایر ائمه (ع) کل هستی را مظاهر و آیات الهی می‌داند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می‌شود بازگشتش به این است که به نظر ما اینها سبب‌اند ولی سبب حقیقی و راستی همان خدای سبحان است که ﴿ما بکم من نعمة فمن الله﴾ ما لازم نیست راه‌های طولانی را طی کنیم بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم آیا ما باید تسلسل را باطل کنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اول می‌توانیم خدا را ثابت کنیم یعنی این مجاری واقعا اسباب‌اند واقعا علل‌اند منتها خدای سبحان رأس علل است که تا این سلسله را طی نکنیم به خدا نمی‌رسیم یا نه، همه اینها مجاری فیض‌اند در عین حال که خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد.

 

تفاوت این دو مکتب آن است که ما اگر خواستیم بحث‌های عالمانه داشته باشیم راه همان راه فلسفه و کلام است که متکلمین ما گفتند، حکمای ما گفتند که بالأخره هر چیزی سببی دارد چون دور باطل است تسلسل باطل است مسبب اسباب، رأس سلسله کسی است که هو الاول است هو الاول خداست.

 

این پیام می‌افزاید: این راه میانی است که برای توده مردم این راه کارآمدتر است اما برای اوحدی از اهل نظر راهی که اهل بیت ارائه کردند خودشان می‌روند آن راه مؤثرتر است زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است ﴿هو معکم أَین ما کنتم﴾ لازم نیست ما سلسله را طی کنیم بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست بلکه خدا را در همین قدم اول باید مشاهده بکنیم و بیابیم.

 

ما برای اینکه روی خودمان حساب بکنیم که سفیهیم یا عاقل؟ این صحیفه سجادیه میزان است وجود مبارک امام باقر که فرزند همین ذات مقدس است (سلام الله علیهمافرمود خودتان را بر قرآ‌ن عرضه کنید قرآن و اهل بیت یکی‌اند ما برای اینکه بفهمیم سفیهیم یا عاقل باید خودمان را عرضه کنیم بر اینها.

 

این آیات و روایات را آدم می‌خواند ثواب می‌برد درس و بحث می‌کند این یک مرحله است، یک وقت می‌خواهد این‌ها را معیار قرار بدهد عمل بکند بنابراین ما در زندگی باید سؤال بکنیم خیلیها خیلی چیز از مردم می‌خواهند ما باید این سؤالاتمان را توجیه کنیم، توضیح بدهیم که چطور باید سؤال کنیم چطور داریم طلب می‌کنیم از چه کسی داریم می‌خواهیم.

 

 

آیت الله جوادی آملی در این پیام ادامه داده است: امامان ما خیلی از موارد را در سخنرانی هایشان می‌گفتند، خیلی از موارد هم در تنهایی، آن دعایی که حضرت بعد از نماز شب می‌خواندند همین بود چون دعایی دارد که حضرت بعد از نماز شب آن دعا را می‌خواندند که خدایا محور رغبتب تویی، محور رهبت تویی اگر بخواهیم به چیزی دل ببندیم تویی، بخواهیم از کسی بهراسیم تویی، هم مرغوبٌ‌الیه تویی، هم مرهوب‌‌الیه تویی. تو فرمودی: «ایّای فارهبون» محور رهبت تویی، غنی محض تویی از تو بخواهیم، بنابراین این صحیفه نورانی سجادیه باید یکی از متون درسی حوزه‌های علمیه قرار بگیرد نظیر تفسیر قرآن, نظیر تفسیر نهج‌البلاغه و مانند آن

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 1674

 

پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) با پخش پیام تصویری مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی یکشنبه ۱۷ آبان در بندرعباس برگزار شد. 
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيّما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء(عليهما آلاف التحيّة و الثناء) بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّيء الي الله».
ايام سوگ و ماتم سيّد شهدا حسين ‌بن‌ علي‌ بن‌ ابي‌طالب(صلوات الله عليه و علی اهل بيته و اصحابه) و ايام سوگواري وجود مبارک امام سجاد را به پيشگاه عموم علاقه‌مندان به قرآن و عترت و شما فرهيختگان تسليت عرض مي‌کنيم!
مقدم شما انديشوران و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي در اين همايش و کنگره وزين سپاسگزاريم و از برگزارکنندگان اين همايش و کنگره عظيم مخصوصاً نماينده محترم وليّ فقيه در استان حق‌شناسي مي‌کنيم و از همه بزرگواراني که با ايراد مقال يا ارائه مقالت بر وزن علمي اين کنگره افزودند، سپاسگزاريم و از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌کنيم که سعي همگان مشکور وليّ عصر باشد!
جريان صحيه سجاديه و تجلّي امام چهارم در اين صحيفه نوراني رهآوردهاي فراواني دارد، گرچه صبغه دعايي دارد، لکن معارف وحيانيِ آن فراوان است. در جريان توحيد, نظام هستي را طرزي موحدانه تعريف مي‌کند که جز خدا و رحمت رحمانيهٴ او چيزي در عالم حاکم نيست. کلّ نظام مخلوق اوست به نحو «کون تام», در تحت تدبير اوست به نحو «کون ناقص», لکن اراده الهي کارگشاست. خدا بدون اينکه سخن بگويد با اراده جهان را تدبير مي‌کند، چه اينکه امام سجاد(سلام الله عليه) در يکي از اين ادعيه نوراني فرمود: «فَهِيَ بِمَشِيَّتِکَ‏ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ»؛[1] يعني سپهر آفرينش و نظام هستي با مشيئت و اراده تو کار مي‌کند، بدون اينکه سخني بگويي، چون کلام خدا همان فعل خداست، «إِنَّمَا کَلَامُهُ‏ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ»،[2] نه با صوت است نه با ندا و مانند آ‌ن, اين در سخنان نوراني علي ‌بن ‌ابي‌طالب(سلام الله عليه) است که «إِنَّمَا کَلَامُهُ‏ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ»، با کلماتي که بشر سخن مي‌گويد، خدا سخن ندارد: ﴿إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ﴾[3] اين ﴿کُنْ فَيَکُونُ﴾، همان ايجاد و وجود خواهد بود، «فَهِيَ بِمَشِيَّتِکَ‏ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ» اين مطلب اول درباره کيفيت تدبير نظام آفرينش.
مهندسي عالَم را رحمت مطلقه خدا به عهده دارد، گرچه خدا هم رحمت دارد هم غضب, هم ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ﴾[4] است و هم «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ‏ فِي‏ مَوْضِعِ‏ النَّکَالِ‏ وَ النَّقِمَةِ»،[5] لکن منتقم بودن خدا در قبال رحمت رحيميه اوست، نه در برابر رحمت رحمانيه او, خدا هم رحيم است هم منتقم، ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ﴾،[6] لکن منتقم بودن خدا و منعم بودن خدا اين اوصاف خاصّه زير پوشش آن رحمت مطلقه رحمانيه‌اند، رحمت رحمانيه در فرهنگ اهل بيت مقابل ندارد، در قرآن کريم رحمت رحمانيه مقابل ندارد، چون فرمود: ﴿رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَيْ‏ءٍ﴾[7] آنچه مقابل دارد، رحمت رحيميه است که قهر و انتقام الهي در مقابل رحمت رحيميه است, لکن طبق بيان نوراني امام سجاد(سلام الله عليه) در صحيفه اين رحمت رحيميه و آن انتقام, آن انتقام و اين رحمت رحيميه که مقابل هم هستند، هر دو به رهبري رحمت رحمانيه اداره مي‌شوند.
در يکي از دعاهاي نوراني فرمود: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»[8] اي خدايي که رحمت رحيميه او و غضب او رهبريِ رحمت رحمانيه را پذيرفتند، اينکه گفته مي‌شود؛ رحمت خدا بيش از غضب اوست اين سخن تام است، ولي سخن دقيق‌تر آن است که رحمت رحمانيه خدا پيش از غضب اوست نه تنها بيش از غضب او, رحمت رحمانيه بيش از غضب اوست، روشن است، چه اينکه بيش از رحمت رحيميه است، ولي پيش از غضب اوست، قبل از اينکه خداي سبحان بر کسي غضب روا بدارد، رحمت رحمانيه نقشه مي‌کشد که کجا جاي انتقام است، کجا جاي اِنعام «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»، قبل از اينکه خداي سبحان غضب کند و انتقام بگيرد رحمت رحمانيه نقشه مي‌کشد راه نشان مي‌دهد آن وقت غضب وارد مي‌شود، پس رحمت رحيميه و غضب الهي که همان انتقام است اين دو مقابل هم‌ هستند، رحمت رحيميه مقابل دارد، ولي رحمت رحمانيه که ﴿وَسِعَتْ کُلَّ شَيْ‏ءٍ﴾ مقابل ندارد و آن نقشه مي‌کشد و برابر آن‌ نقشه, رحمت رحيميه و غضب سامان مي‌پذيرد و امور را اداره مي‌کند.
وقتی که روشن شد، نظام هستي را خدا با مشيئت اداره مي‌کند نه با سخن و لفظ و تدبير هم با مهندسي رحمت رحمانيه است که غضب را و رحمت رحيميه را زير پوشش دارند، حالا درباره انسانيّت سخن فرمودند که انسان چيست؟ مجموع آنچه از سوره مبارکه «يس» و برخي از ادعيه صحيفه سجاديه در تعريف انسان برمي‌آيد، اين است که «الانسان هو الحيّ المتألّه الحميد»، توده مردم انسان را به عنوان حيوان ناطق مي‌شناسند، لکن انسان در حقيقت همان «الانسان هو الحيّ المتأله الحميد» است، انسان زنده است، براي اينکه قرآن با او کار مي‌کند، اين مطلب اول.
﴿لِيُنْذِرَ مَنْ کانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَي الْکافِرينَ﴾[9] بر اساس صنعت احتباک[10] که چهار چيز را وقتي بخواهند بگويند, دو چيز از آ‌ن چهار چيز را ذکر مي‌کنند تا بقيه روشن شود، انسان يا زنده است يا مرده, زنده يا مؤمن است يا کافر، ولي قرآن کريم «حيّ» را در برابر کافر قرار داد: ﴿لِيُنْذِرَ مَنْ کانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَي الْکافِرينَ﴾، معلوم مي‌شود که مؤمن و موحد زنده است و کسي که زنده است، انسان است: ﴿وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَي الْکافِرينَ﴾ آنها مُرده‌اند. در قبال کفر, ايمان است که ثابت مي‌شود در قبال حيّ, مرگ است که ثابت مي‌شود، کافر مُرده است و مؤمن حيّ است و زنده. اين تعريفي است که از قرآن درباره انسان برمي‌آيد؛ اما در اوّلين دعاي صحيفه سجاديه برمي‌آيد که انسان فصل اخيرش آن حميد بودن است؛ يعني انسان «حيٌّ متألهٌ حميد» که اگر حمد و ستايش پروردگار نباشد، ديگر انسان نيست؛ لذا فرمود: خدايا! تو را سپاس که آيين حمد و شکر را به ما آموختي و ما آشنا شديم که تو را حمد کنيم و اگر انساني خدا را حمد نکند، اين افراد «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ»،[11] اگر کسي شاکر و حميد و حامد نباشد، اين فصل اخير را ندارد، فصل اخير انسانيّت انسان, حمد و سپاس در برابر ذات اقدس الهي است. اينطور انسان را معرفي کرد و جهان را معرفي کردن نتيجه کار وجود مبارک امام سجّاد است در صحيفه سجاديه؛ لذا مسئله دعا را به عنوان اينکه نور است به ما معرفي کرده و در ساير کلمات نوراني, سعي بليغ آن حضرت اين بود که ما از اين نقشه الهي که رحمت رحمانيه استفاده کنيم و از آن حمد الهي که فصل اخير ماست، استفاده کنيم.
در بخش ديگر مهرباني و رحمت خاصّه ذات اقدس الهي را بيان مي‌کند، در دعاي وداع ماه مبارک رمضان عرض مي‌کند: خدايا! کاري که تو کردي و مي‌کني، بي‌سابقه است و آن کار اين است که در تجارت و معامله همواره يک طرف آگهي مزايده مي‌زند يک طرف آگهي مناقصه, آن‌که مي‌خواهد بفروشد، آگهي مزايده مي‌زند، آن‌که مي‌خواهد بخرد، آگهي مناقصه مي‌زند، خريدار مي‌گويد هر که ارزان‌تر مي‌دهد من از او مي‌خرم, فروشنده مي‌گويد هر که گران‌تر مي‌خرد من به او مي‌دهم, تو خريداري هستي که آگهي مزايده مي‌زني، اين مخصوص توست، درست است که تو مشتري هستي و خريداري! ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَري‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ﴾،[12] درست است که گاهي مستأجري و ديگران اجير تو هستند، بخواهي به آنها اجر بدهي! ﴿بِغَيْرِ حِسَابٍ﴾؛[13] اما تو در عقود و در عهود و در معاملات و در داد و ستدها برعکس همه آنجا که بايد آگهي مناقصه بزني, آگهي مزايده مي‌زني! «وَ أَنْتَ الَّذِي زِدْتَ‏ فِي‏ السَّوْمِ‏ عَلَی»؛[14]سَوْم، يعني معامله, اينکه مي‌گويند ورود در سُوْم برادر مؤمن مکروه است؛ يعني وقتي برادر مؤمن دارد چيزي را مي‌خرد يا مي‌فروشد، انسان وارد نشود.
امام سجاد به ذات أقدس الهي عرض مي‌کند: پروردگارا! تنها تويي که در خريدن, آگهي مزايده مي‌زني، مي‌گويي من بيشتر از ديگران مي‌خرم, اعلام عمومي کردي و به جوامع بشري گفتي، شما جانتان را به هر چه مي‌خواهي بفروشي من بيشتر مي‌خرم. وقتتان را, عمرتان را به هر که مي‌خواهي بفروشي، من بيشتر مي‌خرم. خدماتتان را, کارتان را, علمتان را در هر راهي بخواهي صرف کني، من بيشتر مي‌خرم و سرانجام هر کاري که مي‌خواهي برای ديگران انجام بدهي و در برابر آن مزدي مي‌خواهي، من بيشتر مي‌خرم، «وَ أَنْتَ الَّذِي زِدْتَ‏ فِي‏ السَّوْمِ‏ عَلَی» اين کار فقط کار توست! هر چه تو مي‌خري، گران‌ترين قيمت‌ها را خواهي داد.
بنابراين ما با خدايي سر و کار داريم که مهندس رحمت مطلقه است و جهان را با رحمت اداره مي‌کند و چيز اندکي که ما به خداي سبحان تقديم مي‌کنيم، بيشترين و گران‌ترين بها را به ما مي‌دهد و بخش پاياني اين است که در تمام داد و ستدها کسي عِوض را مي‌دهد معوّض مي‌گيرد, ديگري معوّض را مي‌دهد عوض مي‌گيرد؛ اما داد و ستد با خدا, تجارت با خدا که ﴿يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ﴾[15] عوض و معوّض هر دو را خدا به ما مي‌دهد، چه اينکه اگر ـ معاذ الله ـ با شيطان معامله کرديم، عوض و معوّض هر دو را او مي‌برد، ‌چنين نيست که شيطان چيزي به ما بدهد و آن‌چنان نيست که خداي سبحان چيزي را براي خود بگيرد، کدام تجارت از اين سودآورتر است که عوض و معوّض هر دو را بنده ببرد؟! اگر ذات اقدس الهي جان ما را مي‌خرد جان ما را تطهير مي‌کند, تنزيه مي‌کند, تکميل مي‌کند, تتميم مي‌کند، سر جاي خود قرار مي‌دهد، ما ما هستيم به لطف و عنايت او!
اميدواريم ذات أقدس الهي به همه شما فرهيختگان و دانشوران و انديشمندان و علما و آيات و حجج حوزوي و دانشگاهي سعادت و سيادت دنيا و آخرت مرحمت کند و توفيق فراگيري معارف وحياني امام سجّاد(سلام الله عليه) را به همگان مرحمت کند و از برگزارکنندگان اين کنگره عظيم بين‌المللي مخصوصاً از نماينده محترم وليّ فقيه در استان به أحسن وجه بپذيرد!
نظام ما و رهبر ما و مراجع ما و دولت و ملت و مملکت ما را در سايه امام زمان حفظ بفرمايد!
روح مطهر امام راحل و شهدا را با اولياي الهي محشور بفرما!
خطر استکبار و صهيونيسم را به خود آنها برگرداند!
تکفيري و سلفي و داعشي را مخذول و منکوب بفرمايد!

«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»


[1]. صحيفه سجاديه، دعاي7.
[2].نهج البلاغه(للصبحي صالح)، خطبه186.
[3]. سوره يس، آيه82.
[4]. سوره اعراف، آيه151؛ سوره يوسف، آيه64 و 92.
[5]. تهذيب الأحکام، ج3، ص108.
[6]. سوره سجده، آيه22.
[7]. سوره اعراف، آيه156.
[8].صحيفه سجاديه، دعاي16.
[9]. سوره يس، آيه70.
[10]. «احتباک» در بديع، بدين ‌معناست که در دو کلام پياپي، از جمله اول، قسمتي ـ که مشابه آن در جمله دوم بيان شده است ـ حذف شود و از جمله دوم نيز بخشي ـ که در جمله اول بدان اشاره شده است ـ حذف گردد. اين صنعت با خلق ظرفيت‌هاي معنايي در بخشي از آيات قرآن، معناي گسترده‌اي را در قالبي محدود، به نمايش مي‌گذارد که پژوهش در آن، نشانگر تأثير علم بديع در تفسير است.
[11].صحيفه سجاديه، دعاي1.
[12]. سوره توبه، آيه111.
[13]. سوره زمر، آيه10.
[14].صحيفه سجاديه، دعاي45.
[15]. سوره فاطر، آيه29.

 

 
 

پیام آیت الله سبحانی به چهارمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 2806

خبرگزاری شبستان: آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید با ارسال پیامی به چهارمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گفت: صحیفه سجادیه که یادگار امام زین العابدین(ع) است، دریایست بی کران که تمام گروه ها و افراد جامعه می توانند گمشده خویش را در آن پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، متن کامل پیام آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید به این شرح است؛ 

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز سخن از پدیدآورندگان چهارمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) که به عنوان تجلیل و تکریم مقام شامخ امام علی بن الحسین(ع) با محوریت صحیفه سجادیه در شهر بندرعباس کار خود را شروع کرده اند، صمیمانه تشکر می کنم.

مسلما تجلیل از امامان معصوم(علیه السلام) تحقق بخشیدن به آیه شریفه«قل لااسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» می باشد که خداوند متعال آن را به صورت ظاهر اجر رسالت معرفی نموده است و بالاخص اگر در این همایش گویندگان مقامات علمی و معنوی آن امام همام را بیان کنند، خود نوعی ترویج شعائر دینی می باشد.« ذلک و من یعظم شعائرالله فالها من تقوی القلوب».

شخصیت های تاریخ ساز بر دو گونه اند: گاهی شخصیت ها، تاریخ ساز عصر خویش بوده و حرکتی را در زندگی خود پدید می آورند اما چون از صداقت و درستی برخوردار نیستند، مرگ آنان سبب بسته شدن پرونده زندگیشان خواهد شد.

ولی انسان های والایی که دارای عواطف و فضائل انسانی بوده و بالاخص از عالم بالا هم مورد تایید باشند، حرکت ها و امواجی را در زندگی بشریت پدید می آورند که برای همیشه به سیر خود ادامه می دهد.

آنان همان پیامبران و اولیای الهی هستند که نمی توان برای شخصیت آنان قالب گیری کرد و صورت محدود سخن گفت.

امروز که رسانه های گوناگون، ایمان جوانان را نشانه گرفته و کیان خانواده ها را متزلزل ساخته است علاجی جز پناه بردن به قرآن و اهل بیت(علیه السلام) نداریم.

پس با چنگ زده به این دو ریسمان الهی و گسترش معارف و آموزه های آن، جامعه ها به ویژه جوانان عزیز بیمه خواهند شد.

صحیفه سجادیه که یادگار امام زین العابدین(ع) است، دریایست بی کران که تمام گروه ها و افراد جامعه می توانند گمشده خویش را در آن پیدا کنند.

لذا جاذبه های فوق العاده زیاد، این کتاب ارزشمند و گرانبها باید در پرتوی همین بزرگداشت هایی که شما عزیزان اقدام به برپایی آن نموده اید، برهمگان روشن گردد.

 

در پایان ضمن قدردانی مجدد برای همه عزیران، خاصه علمای بزرگوار آن دیار اعم از برادران اهل سنت و شیعه، توفیقات روزافزون را از حضرت حق خواستاریم.

آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی: منافع اسرائيل و تكفيری‌ها مشترك است

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 4911

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قم آيت‌الله العظمی ناصر مكارم شيرازی، مرجع تقليد امروز، 25 مهر‌ماه در ديدار با مسؤلان و دست‌اندركاران برگزاری كنگره امام سجاد(ع) با وی با ابراز نگرانی از نفوذ افكار و نقشه‌های وهابيت در برخی از مناطق كشور گفت: بايد نسبت به نقشه‌های شوم وهابيت آگاه باشيم زيرا جريان‌های تكفيری يكی از خطرهای جدی در جهان اسلام است.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: يكی از راه‌های مبارزه با جريان‌های تكفيری، توسعه فرهنگ اهل بيت(ع) و معرفی آثار بزرگان شيعه به جهان است و برگزاری اين كنگره می‌تواند ابعاد خوبی از شخصيت امام سجاد(ع) و رسالت اهل بيت(ع) در بيداری مسلمانان را نشان دهد.

وی خواستار حضور شخصيت‌های برجسته و با نفوذ در جهان اسلام در اين كنگره شد و عنوان كرد: ما در مقدمات برگزاری كنگره خطر جريان‌های تكفيری از حضور انديشمندان شيعه و سنی بهره گرفته‌ايم تا بتوانيم از ظرفيت‌های موجود در جهت مقابله با تكفيری‌ها استفاده نماييم.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان كرد: هيچ كس حق توهين به مقدسات مذاهب اسلامی و اهل تسنن را ندارد همان گونه كه رهبر انقلاب نيز در اين زمينه هشدار داده‌اند و توهين به مقدسات يكديگر را جايز نمی‌دانند.

وی با محكوم كردن فعاليت‌های تكفيری در كشتار مظلومانه مردم در نقاط مختلف اظهار كرد: جريان‌های تكفير جهان اسلام را نا امن كرده‌اند و بی گناهان را به خاك و خون كشيده‌اند و با دروغ و تهمت و افكار غير منطقی به فعاليت می‌پردازند و بايد در برابر چنين جريانی مقابله كنيم.

آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی با اشاره به برخی از تحركات وهابيت در ايران نيز بيان كرد: ايران، كانون اصلی تشيع در جهان است و وهابيت در اين زمينه احساس خطر می‌كند از اين رو در برنامه‌های خود در صدد تغيير بافت جمعيتی و حتی خريد املاك از شيعيان هستند تا جمعيت اهل تسنن افزايش يابد.

وی افزود: ارتباط نزديكی ميان وهابيت و رژيم صهيونيستی در برنامه‌هايشان وجود دارد و قطعا منافع اسرائيل در اين برنامه‌های وهابيت، تامين خواهد شد از اين رو بايد با اتحاد ميان شيعه و سنی و چاره انديشی در برابر وهابيت، نقشه‌های شوم آنان را نابود كنيم.

اين عالم برجسته شيعه خاطرنشان كرد: رسانه‌های غربی و وهابی پس از برگزاری مقدمات كنگره جريان‌های تكفيری اين گونه تبليغ كردند كه مراجه و علما در قم می‌خواهند به اهل تسنن فشار بياورند در حالی كه ما می‌خواهيم وهابيت و رفتارهای تكفيری آنان را به مردم معرفی نمائيم و خطر اين جريان را به جهان اسلام گوشزد كنيم.

آیت‌الله سبحانی: هجمه امروز وهابی‌ها علیه شیعیان در طول تاریخ بی‌سابقه است

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 4953

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شامگاه پنج شنبه در دیدار اعضای کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: در تمام قرن‌ها مسلمان گرفتار تفرقه، ستیز،‌ جنگ و اختلاف بودند ولی هجمه همه جانبه که امروز از سوی عربستان، امارات و ایادی آن‌ها علیه شیعیان وجود دارد هیچ‌گاه سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: در کشورهای عراق و دیگر کشورهای اسلامی اهل تسنن با تشیع رفت و آمد داشته و حتی ازدواج می‌کردند ولی زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید پس لرزه‌هایی به وجود آمد که دولت‌های امارات و عربستان از نفوذ این پس لرزه‌ها ترسیدند و با صرف تمام نیروی خود به ایجاد دشمنی میان مسلمانان و مقابله با انقلاب اسلامی پرداختند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که قرآن کریم تأکید فراوانی به چنگ زدن تمام مسلمانان به حبل‌الله متین دارد،‌ اظهار داشت: امت متفرق همانند فردی در چاه افتاده می‌ماند که برای نجات او از گودال نیاز به ریسمان و چنگ زدن به این طناب است از این‌رو خداوند متعال از مسلمانان خواسته تا به حبل‌الله چنگ بزنند.

وی افزود: همچنین مسلمانانی که با یک‌دیگر درگیر بوده و یک‌دیگر را تکفیر می‌کنند همانند فرد گرفتار در چاه هستند که برای نجات از چاه باید به ریسمان وحدت و تقریب چنگ بزنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که اهل‌بیت(ع) بهترین نقطه مشترک و تقریب مسلمانان با یک‌دیگر هستند، خاطرنشان کرد: اهل‌بیت(ع) در میان تمام مذاهب اسلامی از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده و همه افراد به پاکی و علم حضرات معصومان(ع) معتقد هستند، البته ناصبی‌ها با ائمه(ع) دشمنی دارند که این موضوع امروزه بسیار مطرح نیست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که واقعه عاشورا سبب افزایش علاقه مردم به اهل‌بیت(ع) شد، خاطرنشان کرد: وقتی بنی‌امیه از علاقه مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) آگاه شدند با امام سجاد(ع) به احترام رفتار کردند، ولی امام(ع) فریب آن‌‌ها را نخوردند و مسائل فرهنگی و علمی را به وسیله دعا به مردم رساندند.

وی تصریح کرد: صحیفه سجادیه امام چهارم(ع) یک جهان توحید، علم، دانش و اخلاق دارد و بخش اعظمی از اهل‌سنت در عراق، مصر و مغرب که اهل سیر و سلوک هستند اگر می‌خواهند به سیر و سلوک واقعی برسند باید از صحیفه سجادیه استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که امیدواریم در کنگره امام سجاد(ع) تمام علما سنی منطقه حضور داشته باشند، عنوان کرد: حضور علمای اهل تسنن در این کنگره نشانگر آن است که شیعیان برای صحابه و تابعین احترام قائل هستند.

وی افزود: اگر ما علوم و فضایل اهل‌بیت(ع) را منتشر کنیم بسیاری از شعله‌های حسد و عناد خاموش می‌شود، البته عده‌ای همواره تابع پول هستند، ولی عده‌ای دیگر تحت تأثیر واقع می‌شوند از این‌رو باید فضایل ائمه اطهار(ع) را که در کتب اهل تسنن بیان شده گفت و امروز باید موضوع تولی را بیشتر بیان کنیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان به مسؤولان برگزاری کنگره امام سجاد(ع) توصیه کرد: شما می‌توانید تمام روایت امام چهارم(ع) که از سوی شیعیان و اهل‌تسنن بیان شده را معرفی کنید که این خود می‌تواند گیرا باشد.

آيت‌الله العظمی جوادی آملی:تاكيد بر معرفی معارف صحيفه سجاديه

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 5141

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله العظمی جوادی آملی روز پنج‌شنبه 25 مهرماه در ديدار اعضای كنگره بين‌المللی امام سجاد(ع) با وی گفت: كنگره بين‌المللی امام سجاد(ع) از آن جهت اهميت دارد كه ايشان مفسر قرآن و معصوم بوده و چيزی در عالم بزرگ‌تر از قرآن نيست، تفسير قرآن به منزله شرح يك كتاب نيست و تفسير قرآن باید توسط خليفه‌الله يا همان معصومين صورت گيرد.

وی بیان کرد: آن چه امام معصوم درباره قرآن می‌فرمايد حق است و آن چه ائمه درباره قرآن می‌فرمايند شرحی است كه سخنان شارع همان سخن است.

این مفسر قرآن ابراز كرد: اگر به امام سجاد(ع) فرصت دست می‌داد در شرح فروع دين همان كاری را می‌کردند كه امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) كردند و در حالی که اين دو امام شرح و تفسير آيات و احكام را داشتند، امام سجاد(ع) روشن كرد كه از قرآن از چه منظری استفاده كنيم.

مرجع تقلید شیعیان بيان كرد: صحيفه سجاديه معارف بلندی دارد و بايد در معرفی آن به مردم كوشا باشيم، امام سجاد(ع) در اولين دعای صحيفه انسان را معرفی می‌كند، انسان از نظر توده مردم حیوانی ناطق است اما امام سجاد(ع) به خدا می‌فرماید خدایی كه تو حمد را به ما آموختی باید تو را حمد کرد و اگر كسی نعمت‌های الهی را نشناسد و آن را نستايد در حقیقت ناشکری کرده است.

آيت‌الله العظمی جوادی آملی افزود: بهترين شكر و حمد در دنيا حمد ولايت است و هر جا خدا می‌فرمايد نعمت را بر شما تمام کردم همين نعمت ولايت است و امامان مفسران راستين قرآن كريم هستند.

وی افزود: امام سجاد(ع) به همه ما نصيحت كرده است كه همه ما بايد بدانيم كه حقيقت را نبايد مجاز تلقی کنیم، مقامات دنيا مجاز بوده و حقيقت نيست و بر فرض كه حقيقت باشند ناپايدار هستند و اگر مجاز و حقيقت و پايدار و ناپايدار را بشناسيم پایان کار ما خیر خواهد بود.

وی با اشاره به این که امام سجاد(ع) عمر را سرمايه انسان ذكر كرده است گفت: کسانی كه درباره توسل و شفاعت ما شیعیان شبهه وارد می‌كنند باید بدانند که ما امامان را شفا می‌دانيم چون آن‌ها نور واحد هستند و حرف همه آن‌ها را يك حرف می‌دانيم و در حقیقت ائمه وسيله هستند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی تاکید کرد: امام سجاد(ع) در دعای عرفه خود را در پيشگاه خدا اين طور معرفی كرد که خدا به او شرف و عزت داد و در دعای عرفه امام سجاد(ع) فرمود که خدايا از من پست‌تر بنده‌ای نداريم و اين‌ها در پيشگاه خدا به او شرف و عزت داد.

مرجع تقليد شيعيان افزود: امام كسی است كه اوج آسمان و زمين است و با اعتقاد به اين كه امامان خضوع در برابر خدا دارند از آن‌ها تقاضای شفاعت داریم.

وی تاکید کرد: در زمانی هستیم که بيگانگان فتنه مذهبی ايجاد كرده‌اند و باید در برابر فتنه‌های دشمنان اسلام هوشیار باشیم.

بیانات آیت‌الله علوی‌گرگانی خطاب به اعضای ستاد دومین همایش بین‌المللی امام سجاد(ع)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 5149

 

 

 

 

 

حضرت آیة الله العظمی علوی گرگانی(مد ظله العالی) در دیدار با اعضاي ستاد همایش امام سجاد(ع) ضمن قرائت آیه شریفه «کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر» فرمودند: اولین دستور  در روز غدیر این بود «یا ایها الرسول بلغ ما انزل اليک» این امر نه تنها بر پیامبر بلکه بر همه ی ما نازل شده است چون مهمترین مسئله در زمان حاضر، مسئله تبلیغ است و هنوز هم مقام اهل بیت و امیر المؤمنین(علیهم السلام) شناخته نشده است و این شناخت بوسیله بیان سخنان آنان میسر خواهد شد. امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند : اگر کلام ما را برای مردم بگویید حتما از ما پیروی خواهند کرد.همین صحیفه سجادیه آن چنان پر بار و پر محتواست که بعضی از مستشرقین از آن در زندگی خود استفاده می کنند، چرا که امام سجاد(ع) با توجه به اختناقی که در آن زمان وجود داشت تمام احتیاجات مردم را در قالب دعا برای آنها بیان کرده است بعضی از مردم ما هنوز هم در فقر دینی و فرهنگی به سر می برند و ما باید آنها را مستغنی کنیم.شما باید در کارهای خود دقت بسیار داشته باشید چرا که منطقه هرمزگان بسیار منطقه حساسی است چون در مجاورت برخی از کشورهای مخالف نظام است و دشمنان ما ممکن است در آنجا بیشتر سرمایه گذاری کرده و بیشتر فعالیت داشته باشند و این وظیفه ی شما را سنگین تر می کند .در هر حال من امید وارم که شما با توفیق الهی بتوانید در این همایش بیش از پیش مردم را با فضایل آن امام همام آشنا کنید و فرمایشات آن بزرگوار را به عنوان الگویی نمونه به مردم ارائه دهید.

پیام ‌آیت‌الله صافی به دومین همایش بین المللی امام سجاد (ع)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 4120

 

متن کامل پیام این مرجع تقلید به دومین همایش بین المللی امام سجاد به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"و ما امرو الا لیعبدوا‌الله مخصلصین له الدین" (سوریه بینه، آیه 5)

پرستش و بندگی خدا و اخلاص در عبادت در این عالم پهناور و بی‌کرانه، از بندگان مخلص حسب درجاتی که به آن نائل شده‌اند آشکار می‌گردد و در رأس آنها، انبیا و ائمه هدی علیهم‌السلام قرار دارند و مثل حضرت ابراهیم خلیل به مقام خلت نائل گردیده و حضرت خاتم‌الانبیاء صلی‌الله علیه وآله به حبیب خدا مقلب شده است و ائمه طاهرین صلوات‌الله علیهم اجمعین به مقام امامت که مثل حضرت ابراهیم علیه‌السلام پس از طی آن دوره‌های ملکوتی به آن افتخار یافت حائز گردیدند و نخبگان این میدان و ظهور خاص هر کدام به صفت قرب وصل و ایصال معنوی و جلوات خدانشانی و خداجویی، مردم را به عالم غیب متوجه می‌سازد.

حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام در تمام صفات حمیده، دارای مقاماتی بود که همه بزرگان عالم اسلام ار هر فرقه و نحله‌ای او را برترین و افضل و اجل می‌دانستند؛ فقهاء امت می‌گفتند: افقه از او نیست و او را افضل قریش می‌دانستند.

القابی که برای آن حضرت معروف بود حکایت از همان مقامات بلند داشت. در عبادت، لقب او به حق زین‌العابدین بود، لقبی که پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه وآله او را به آن معرفی نمود.

از کثرت سجود او را ذوالثفنات و سجاد می‌گفتند. در اخلاق حمیده، رسیدگی به فقراء و مستمندان مشهور و معروف بود، اما ظهور این صفت خدانشانی و دعا از آن حضرت مختص به خودشان بود.

صحیفه کامله سجادیه، این یادگار بزرگ و این معجزه بی‌نظیر که مشحون به همه مطالب الهیات و حقایق معرفتی است بالاتر از این است که حق وصف و مدح آن را بلغاء و علماء بیان کنند چنان که گفته شد و به حق گفته‌اند: اگر کسی بخواهد خدا با او سخن بگوید باید قرآن بخواند و اگر بخواهد با خدا سخن بگوید صحیفه کامله سجادیه را بخواند.

امام سجاد علیه‌السلام در این میدان، بی‌همتا است. شیعه و عالم اسلام باید به این کتاب - که به حق زیور آل محمد صلوات‌الله علیهم معروف شده - افتخار نمایند.

همه باید به این دعاها مداومت داشته باشند و جمله‌ها و بندهای آن را تکرار کنند و ورد زبان قرار دهند و در معانی آن تامل کنند.

باید در دانشگاه‌ها، کلاس درس صحیفه کامله گذاشته شود. ما برای پرستش خداوند و راز و نیاز و مناجات با خدا با این نعمت بزرگ بی‌کران، نیاز به هیچ کتابی از دیگران نداریم.

البته این مقدار که عرض شد یک بعد از شخصیت ملکوتی امام سجاد علیه‌السلام است. ابعاد دیگر شخصیت و سیره و مواضع آن حضرت همه برای مسلمانان درس و مکتب است.

پس از واقعه عاشورا که به ظاهر، دشمنان دین گمان می‌کردند خاندان پیغمبر و اهل بیت علیهم‌السلام را با آن فجایعی - که در شدت و قساوت بی‌نظیر بود - قلع و قمع کردند، ظهور و حضور چنان شخصیتی که فضایل و مقامات و علوم و اخلاق کریمه‌اش مورد اتفاق عموم قرار بگیرد، معجزه بزرگ حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام است.

سزاوار است به همه اعلان کنیم: ان کنتم فی ریب فیما خص‌الله تعالی اهل هذا البیت و ما اعطاهم من الامامه فاتوا برجل مثل زین‌العابدین علیه‌السلام فی المقامات العالیه و الدرجات الرفیعه القدسیه صلی‌الله علیه و علی اهل بیته و اولاده الائمه المعصومین سیما بقیه‌الله فی الارضین مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء والسلام علی شیعته و محبیه خیر البریه اجمعین.

در پایان با عرض ادب و اخلاص به عموم عزیرانی که در این همایش نورانی و باشکوه شرکت نموده‌اند، تشکر و تقدیر خود را از مسئولان محترم برگزارکننده آن ابزار داشته و برای همگان از درگاه خداوند متعال توفیق شناخت و معرفت حضرات معصومین علیهم‌السلام و عبادت و بندگی خالص را مسألت دارم. 

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.
24 محرم‌الحرام 1434
لطف‌الله صافی

پیام ‌آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی به اولین همایش بین المللی امام سجاد (ع)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: پیام مراجع
  • بازدید: 4356

متن پیام ‌آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی که به نخستین همایش ملی انوار عرفانی اخلاقی امام سجاد (ع) ارسال شده است بدین شرح است:
وجود مبارک امام سجاد (ع) از آنجا که خودشان از نزدیک شاهد صحنه‌های فراوانی بودند از چند منظر، هم نظام هستی و هم نظام دینی و حکومت اسلامی را برای ما تشریح کردند، لذا آنچه در مناجات شعبانیه وجود مبارک حضرت امیر (ع) آمده و همچنین در دعای نورانی عرفه امام حسین (ع) آمده وجود مبارک امام سجاد به منزله مفسر و شارح این مناجات‌ها و ادعیه، صحیفه سجادیه را سامان بخشید، بسیاری از بیانات نورانی آن حضرت در صحیفه سجادیه به برکت تفسیر و شرح آن مناجات شعبانیه است و بخشی از ادعیه آن حضرت به منزله تفسیر دعای نورانی عرفه سیدالشهدا (ع) است.
در ادامه این پیام که به صورت تصویری ارسال شده بود آمده است: نمونه اهتمام آن حضرت به تشکیل حکومت و نظام اسلامی همان است که در دعای عرفه امام حسین (ع) آمده و در دعای عرفه خود امام سجاد است. وجود مبارک سالار شهیدان در آستانه مراسم سوگ و ماتم آن حضرتیم در دعای عرفه معروف خودشان به خدا عرض می‌کنند پروردگارا! تو را شکر که مرا قبلا به دنیا نیاوردی... و در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیّت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حکومت الهی سامان یافت و مرا در حکومت اسلامی و نظام اسلامی به دنیا آوردی من شاکر این نعمتم.
این پیام این گونه ادامه پیدا کرده است: همین مضمون که در دعای عرفه امام حسین(ع) است در دعای عرفه وجود مبارک امام سجاد (ع) آمده عرض می‌کند خدایا! برای هر عصر و مصری یک امامی است و حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده که امام‌شناس باشم در مسیر امام حرکت کنم او را دعا کنم او را تأیید کنم. این اهتمام آن حضرت به یک نظام اداری و حکومت دینی بود اینکه شما می‌بینید برکاتی در آن منطقه شما بعد از پیروزی انقلاب سامان پذیرفت که قبل از پیروزی انقلاب سابقه نداشت به برکت همین نظام اسلامی و حکومت دینی است این مطلب اول که وظیفه همه ما مخصوصا مردم بزرگ و بزرگوار استان شما این است که نسبت به نظام اسلامی و حکومت دینی حق‌شناس باشیم و قدردان.
این پیام می‌‌افزاید: ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت که نظام هستی را بشناسیم جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی کنیم و با سامان‌ یافتن این مثلث وظیفه خود را انجام دهیم. عده زیادی بر این باورند که این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می‌گردد و هر کاری علّتی دارد و خدای سبحان سرآغاز این علت است سلسله جنبان این علت است اولین علت اوست بقیه علل و اسباب بعدی‌اند و واقعاً بر اساس نظام علی در جهان تکوین به بعضی از امور می‌نگرند و همان تفکر جهان‌بینی در مسائل اخلاقی، سیاسی، اجتماعی اینها اثرگذار بود و هست یعنی گاهی کار را به دیگری واگذار می‌کنند او را به عنوان علت قریب می‌شناسند گاهی نیازی دارند به کسی مراجعه می‌کنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سبب قریب کمک می‌طلبند او را سبب می‌دانند گر چه مسبب همه اسباب خداست.
در ادامه این پیام آمده است: این مسئله از نظر موحدان جهانی تقریبا یک نگاه عقلی و میانی است ولی همان طوری که شما در همایش‌تان و برنامه‌ها و محورهای همایش‌تان مسائل عرفان صادق را مطرح کردید وجود مبارک امام سجاد مانند سایر ائمه (ع) کل هستی را مظاهر و آیات الهی می‌داند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می‌شود بازگشتش به این است که به نظر ما اینها سبب‌اند ولی سبب حقیقی و راستی همان خدای سبحان است که ﴿ما بکم من نعمة فمن الله﴾ ما لازم نیست راه‌های طولانی را طی کنیم بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم آیا ما باید تسلسل را باطل کنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اول می‌توانیم خدا را ثابت کنیم یعنی این مجاری واقعا اسباب‌اند واقعا علل‌اند منتها خدای سبحان رأس علل است که تا این سلسله را طی نکنیم به خدا نمی‌رسیم یا نه، همه اینها مجاری فیض‌اند در عین حال که خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد.
تفاوت این دو مکتب آن است که ما اگر خواستیم بحث‌های عالمانه داشته باشیم راه همان راه فلسفه و کلام است که متکلمین ما گفتند، حکمای ما گفتند که بالأخره هر چیزی سببی دارد چون دور باطل است تسلسل باطل است مسبب اسباب، رأس سلسله کسی است که هو الاول است هو الاول خداست.
این پیام می‌افزاید: این راه میانی است که برای توده مردم این راه کارآمدتر است اما برای اوحدی از اهل نظر راهی که اهل بیت ارائه کردند خودشان می‌روند آن راه مؤثرتر است زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است ﴿هو معکم أَین ما کنتم﴾ لازم نیست ما سلسله را طی کنیم بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست بلکه خدا را در همین قدم اول باید مشاهده بکنیم و بیابیم.
ما برای اینکه روی خودمان حساب بکنیم که سفیهیم یا عاقل؟ این صحیفه سجادیه میزان است وجود مبارک امام باقر که فرزند همین ذات مقدس است (سلام الله علیهما) فرمود خودتان را بر قرآ‌ن عرضه کنید قرآن و اهل بیت یکی‌اند ما برای اینکه بفهمیم سفیهیم یا عاقل باید خودمان را عرضه کنیم بر اینها.
این آیات و روایات را آدم می‌خواند ثواب می‌برد درس و بحث می‌کند این یک مرحله است، یک وقت می‌خواهد این‌ها را معیار قرار بدهد عمل بکند بنابراین ما در زندگی باید سؤال بکنیم خیلیها خیلی چیز از مردم می‌خواهند ما باید این سؤالاتمان را توجیه کنیم، توضیح بدهیم که چطور باید سؤال کنیم چطور داریم طلب می‌کنیم از چه کسی داریم می‌خواهیم.
جوادی آملی در این پیام ادامه داده است: امامان ما خیلی از موارد را در سخنرانی هایشان می‌گفتند، خیلی از موارد هم در تنهایی، آن دعایی که حضرت بعد از نماز شب می‌خواندند همین بود چون دعایی دارد که حضرت بعد از نماز شب آن دعا را می‌خواندند که خدایا محور رغبتب تویی، محور رهبت تویی اگر بخواهیم به چیزی دل ببندیم تویی، بخواهیم از کسی بهراسیم تویی، هم مرغوبٌ‌الیه تویی، هم مرهوب‌‌الیه تویی. تو فرمودی: «ایّای فارهبون» محور رهبت تویی، غنی محض تویی از تو بخواهیم، بنابراین این صحیفه نورانی سجادیه باید یکی از متون درسی حوزه‌های علمیه قرار بگیرد نظیر تفسیر قرآن, نظیر تفسیر نهج‌البلاغه و مانند آن.

پیوند ها

 

 

کلام بزرگان

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
قبل بعدي

سخنان ایت الله حسن زاده آملی در خصوص صحی…

سخنان ایت الله حسن زاده آملی در خصوص صحیفه سجادیه

اميد انكه در حوزه علميه صحف ادعيه  و اذكاري   كه از ائمه اطهار  صادر شده است  و بيانگر  مقامات  و مدارج  و معارج انسانند  از متون كتب درسي قرار گيرند و در محضر كساني كه زبان فهم اهل دعا و سير سلوك  اند  و راه يافته  و راهنمايند درس  خوانده شود . در نظر اين كمترين اول مفتاح الفلاح  شيخ بهايي  و پس از...

آیت الله بهجت: صحيفه سجاديه تبلور اعلاي …

آیت الله بهجت: صحيفه سجاديه تبلور اعلاي تعاليم اسلام است

  اگر به ما بگويند امام عصر (عج) در مسجد صفائيه صحبت مي كنند و ما به جاي آنكه خدمت ايشان برسيم و از بيانات  حضرتش استفاده كنيم بنشينيم كتاب هاي ديگري را مطالعه كنيم چقدر زشت است؛ همچنين اگر ما به جاي آنكه سخنان و معارف اهل بيت رافرابگيريم به كارهاي غير ضروري ديگر بپردازيم همان قدر زشت مي باشد.   ...

صحیفه سجادیه را با تبلیغات موثر به دنیا …

خبرگزاری شبستان:حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی با اشاره به لزوم انتشار صحیفه سجادیه در دنیا، گفت: در گذشته شعرا و خطبایی بودند که کلمات ائمه اطهار(ع) به ویژه صحیفه سجادیه را به مردم عرضه می‌کردند، اما امروز تبلیغات موثری در معرفی صحیفه سجادیه نداریم. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، ...

نیازهای بشر امروز محورهای مورد بحث کنگره…

خبرگزاری شبستان: آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امامت بزرگترین و محوری‌ترین سرمایه برای بشریت است، گفت: محورهایی که بشر امروز به آن نیاز دارد، باید مورد بحث کنگره بین المللی امام سجاد (ع) باشد. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی، رئیس موسسه فقهی ائم...

توصیه رهبر انقلاب در خصوص انس با صحیفه س…

توصیه رهبر انقلاب در خصوص انس با صحیفه سجادیه در ایام اعتکاف

اين اعتكافى كه جوانها انجام ميدهند، در واقع دارند با خدا خلوت ميكنند. اعتكاف بيشتر يك كار فردى است؛ ايجاد يك ارتباط با خداست. جورى نشود كه برنامه ‏هاى جمعى اين مراكز اعتكاف، حال خلوت و حال ارتباط فردى و قلبى با خدا را در افراد ضعيف بكند يا بگيرد. مجال بدهند؛ وقت بگذارند؛ بگذارند اين جوانها قرآن بخوا...

ویلیام چیتیک: پس از انتشار ترجمه انگليسي…

ویلیام چیتیک: پس از انتشار ترجمه انگليسي صحيفه سجاديه بسياري از مسيحيان از من  تشكر كردند

 قائل است كه تمدن  اسلامي دو جنبه  دارد. جنبه  بيروني و جنبه دروني  بيشتر افرادي كه با دين اسلام   مواجه شده اند  جنبه بيروني كه فارغ از جهات  عشق و حرارت  است  را ملاحظه  كرده اند اما اگر به رويه ديگر اين تمدن كه مملو از عشق و محبت  است توجه نماييم تصور ديگري از اين تمدن در ميابند وي  در اين رابط...

دیدگاه دکتر سيد جعفر شهيدي در ارتباط با …

دیدگاه دکتر سيد جعفر شهيدي در ارتباط با صحیفه سجادیه

رساله اي كه بدين نام خوانده مي شود ، يكي از چند أثر منسوب به امام سجاد علي بن الحسين7است . تا آنجاكه اين بنده تتبع كرده است قديم ترين مأخذها كه نام اين رساله درآن آمده بشرح زير است : 1-تحف العقول ، از حسن بن علي بن حسين بن شعبه حَرّاني متوفي بسال 381 هـ.ق. 2-خصال ، از ابوجعفر محمد بن علي بن حسين ب...

صحیفه سجادیه از منظر علامه سید محسن امین

صحیفه سجادیه از منظر علامه سید محسن امین

بلاغت و فصاحت بي مانند آن و مضامين رفيع اين كتاب و معارف مندرج در اين كتاب از گونه هاي تذلل در درگاه حق و ثناي باري تعالي و شيوه هاي شگفت انگيز در طلب عفو و كرم حضرت حق و توسل به درگاه حضرت حق قويترين گواه بر صحت انتساب اين كتاب است و نشانگر آنست كه مرواريدي از دريا و گوهري از آن همان معدن و م...

علامه تهرانی: دعا هاي صحيفه از دلي پر سو…

علامه تهرانی: دعا هاي صحيفه از دلي پر سوز و گداخته و عاشقي مجذوب و مدهوش برون خاسته است

باري قرائت و تلاوت و ممارست و مزاولت  بر ادعيه كامله صحيفه سجاديه  در ميان علماء اعلام و سابقين  كه علم  را با عمل و تخشع و ابتهال  و تجنب  از هواي نفس  اماره  تؤام نموده بودند، امري معلوم و معروف بوده است ، و در ميان حكماء و فلاسفه  ذوي مقدار  و عرفا ،  عاليمقام  اسلام  امري ضروري  و لازم  به شمار ...

علامه باقر شریف قریشی: بهترين سرمايه به …

علامه باقر شریف قریشی: بهترين سرمايه به جا مانده از امام سجاد (ع) دعا های گرانقدر آن حضرت است

شايد بهترين سرمايه به جا مانده از امام سجاد (ع)بلكه مهم تر و موثرتر از همه در رشد فكري جامعه اسلامي دعاهاي گرانقدري باشد كه به صحيفه سجاديه معروف است ....  به راستي كه اين كتاب علاوه بر ذخاير انديشه بشري ،سرمايه اي است بي پايان و هرگز نمي توان براي آن بهايي قاءل شد و مشتمل است بر انواع مساءل آموزش ع...

آخرین مطالب

/ enable showing errors in PHP ini_set('display_errors','Off');